Setmana de la ciència 2021

Alumnes realitzant experiments

 

El programa planteja l’aprenentatge de continguts científics en el marc de tallers d’activitats organitzats al Campus Sescelades de la URV durant la Setmana de la Ciència.

Objectius específics

A més a més dels objectius generals de l’Aliança STEM, el programa Setmana de la ciència té per objectius específics:

• Il·lustrar diversos continguts relacionats amb la química i la tecnologia d’una forma senzilla i atractiva.
• Il·lustrar les aportacions de la química a la qualitat de vida de les persones i al medi.

Les característiques essencials del programa són:

• Taller d’activitats experimentals de cinc a deu dies de durada destinat a grups concertats d’escolars de 9 a 18 anys.
• Les activitats es complementen amb una explicació de les bases científiques i de la relació amb la vida quotidiana.
• Sessions d’una hora o hora i mitja, en què es realitzen dues activitats per sessió.
• Cada any participen entre 20 i 30 centres educatius i 1.000 i 1.500 alumnes.

Setmana de la ciència 2021

Del 15 de novembre al 3 de desembre es realitzarà al Campus Sescelades de la URV un taller d’activitats experimentals destinat a grups concertats d’escolars de 9 a 18 anys, en el marc de la Setmana de la Ciència 2021.

Per l’edició de 2021 s’ha programat un monogràfic sobre l’hidrogen renovable, amb activitats diferenciades per primària i secundària, amb l’objectiu de desenvolupar consciència, coneixement i comprensió pública, contrarestar prejudicis, desinformacions i disminuir barreres socials per la transició a l’era de l’hidrogen. El taller forma part de les activitats de socialització de la Vall de l’hidrogen de Catalunya (https://www.h2valley.cat/)

Els destinataris són centres de Tarragona, La Canonja, Vila-seca, Salou, Constantí, el Morell, la Pobla de Mafumet, els Pallaresos i Reus.

Les sessions del taller tindran una durada total d’una hora i mitja per grup, es faran 3 sessions per dia:

  • De 9:30 a 11:00 h
  • De 10:45 a 12:15 h
  • De 12:00 a 13:30 h

Activitats previstes:

  • Activitat d’aula per Secundària: taller “Transició energètica” (1 hora). En aquest taller es tracta l’evolució dels models energètics basats en els combustibles fòssils cap als models basats en fonts renovables. Pretén que els assistents s’adonin de la importància de posar en marxa sistemes de subministrament energètic que permetin reduir la quantitat de diòxid de carboni i d’altres gasos similars que s’aboquen a l’atmosfera. El ponent demostra la producció energia elèctrica de fonts renovables amb un aerogenerador a escala i amb una cel·la de combustible d’hidrogen. Els assistents fan una activitat amb un cotxe amb cel.la de combustible en què obtenen hidrogen i l’utilitzen per fer moure el cotxe. S’introdueix el procés d’electròlisi i l’hidrogen com a vector energètic per acumular i transferir l’energia elèctrica produïda amb fonts renovables. Experimenten també amb una placa solar, una dinamo, i un acumulador elèctric.
  • Activitat d’aula per Primària: taller “Maker H2” (1 hora). En aquest taller s’assigna als estudiants la tasca de dissenyar i fabricar un cotxe que funciona amb H2. Esbossen les seves idees en paper per ajudar-los a elaborar un pla de com volen dissenyar el seu vehicle per contenir els components del sistema de pila de combustible amb els materials que es posen a la seva disposició. Construeixen el seu prototip i el provaran en una cursa contra altres per veure quin és el disseny més capaç de viatjar més lluny. S’introdueix de forma operativa el procés d’electròlisi i l’hidrogen com a vector energètic per acumular i transferir l’energia elèctrica produïda amb fonts renovables.
  • Activitat exterior comú: Exposició vehicle hidrogen (30 minuts), als porxos dels laboratoris de Sescelades. En aquesta activitat es presenta als alumnes un cotxe d’hidrogen real (pendent de confirmar) i la moto elèctrica URVoltage, sobre els quals s’expliquen els components i funcionament, i realitzaren una activitat amb un cotxe autònom a escala i un cotxe teledirigit.

Activitats per grups de convivència estable, amb mesures de prevenció per Covid-19.

Les sessions són gratuïtes, el transport no està inclòs.

En cas que estiguis interessat/da t’agrairem que contestis el formulari de sol·licitud. El termini de recepció de sol·licituds és fins el 15 d’octubre de 2021.

Activitats desenvolupades (2011-2019)

• Caixa negra (secundària)
• Cap a on anem? (primària)
• Com es netegen les aigües residuals? (primària i secundària)
• Com és d’eficient una bombeta? (secundària)
• Complement per torretes? (primària i secundària)
• Cotxes amb piles… de combustible? (secundària)
• Creem un motor! (primària)
• Detectiu químic (secundària)
• El meu hort urbà sostenible (primària)
• Extracció d’ADN (primària i secundària)
• Extracció de lactosa (secundària)
• Fem d’enginyers! (primària)
• Ferro als aliments? (primària)
• Flors màgiques (primària)
• La meva petita fàbrica de recobriments (secundària)
• L’explosió del fetge (secundària)
• Llet de colors destensats? (primària)
• Mans congelades o calentes? (primària i secundària)
• Nano tecnologia i circuits elèctrics (primària i secundària)
• Objectes voladors? (primària)
• Polímers i reciclatge (primària)
• Polseres solars (educació especial)
• Producció de coure: del mineral al metall (secundària)
• Quin té més Vitamina C? (secundària)
• Sabó i detergent: quina és la diferència? (secundària)
• Trabucaires (primària i secundària)
• Un dipòsit nou per la meva fàbrica! (primària i secundària)
• Valorització de residus (secundària)
• Vols fabricar un polímer fredolic? (educació especial)
• Vols fabricar polímers? (primària, secundària i educació especial)
• Vols ser un/a CSI? (primària)

 

Entitats col·laboradores: